بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلاَ يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللهَ وَكَفَى بِاللهِ حَسِيبًا

Khamis, Mei 29, 2008

Kemenangan 6 Kerusi DUN, PAS Perak Menjana 6 Kemenangan Lagi


Selaku Pesuruhjaya PAS Perak, kira-kira 2 minggu yang lalu saya telah menyampaikan ucapan di Majlis Taklimat MB yang diadakan di dewan serbaguna Kediaman Menteri Besar Perak. Majlis tersebut dihadiri oleh kira-kira 700 orang, anggota pimpinan PAS peringkat negeri, kawasan dan cawangan. Dalam ucapan tersebut saya menegaskan bahawa pencapaian PAS dalam Pilihanraya Umum Ke-12 pada 8 Mac lalu dengan memenangi 6 kerusi Dewan Undangan Negeri telah memberikan PAS 6 kemenangan yang sangat bermakna bagi PAS negeri Perak.

INTISARI kemenangan yang saya huraikan dalam ucapan adalah seperti berikut:

  1. Kemenangan menubuhkan kerajaan campuran PAS-DAP-PKR yang kini dinamakan kerajaan Pakatan Rakyat. Perbincangan dibuat di antara ketiga-tiga parti pada kira-kira jam 1 pagi selepas pengumuman keputusan PRU Ke-12 dibuat, di mana DAP memenangi 18, PKR 7 dan PAS 6 kerusi. DAP yang memulakan jemputan untuk membentuk kerajaan kerana jumlah kemenangan parti pembangkang telah mencukupi majoriti dengan 31 pembangkang dan 28 BN. PAS kemudian berbincang dengan PKR dan kemudian persetujuan tercapai di antara ketiga-tiga parti apabila DAP bersetuju jawatan Menteri Besar disandang oleh ADUN Melayu Islam dari pihak BA (PAS-PKR).

    Pengumuman atas pemuafakatan antara ketiga-tiga parti untuk menubuhkan kerajaan campuran dibuat kira-kira jam 2 pagi di pejabat DAP yang teletak hanya kira-kira 50 meter dari ibupejabat PAS. Lebih 10 pemberita dan jurugambar tempatan mengemukakan pertanyaan kepada saya dan pengerusi DAP, Ngeh Koh Ham (sekarang Dato’), jawapan kami sama iaitu kami bersepakat menyahut rakyat yang mahukan perubahan supaya BN digantikan dengan pihak pembangkang. Dalam pengumuman itu kami namakan kerajaan Barisan Rakyat. Ia bukannya kerajaan DAP, tidak juga kerajaan PAS atau PKR. Dengan keputusan pimpinan DAP, PAS dan PKR peringkat pusat, kerajaan campuran parti pembangkang dinamakan Pakatan Rakyat.

  2. Kemenangan PAS menerajui kerajaan Pakatan Rakyat apabila ADUN PAS Pasir Panjang, Ir Haji Mohd Nizar Jamaluddin (kini Dato’ Seri) dilantik oleh DYMM Sultan Perak sebagai Menteri Besar Kerajaan Negeri Perak yang ke-10.

    Persetujuan awal antara ketiga-tiga parti, beliaulah satu-satunya calon untuk jawatan tersebut yang akan dipersembahkan kepada DYMM Sultan. Tetapi kemudiannya atas campurtangan pimpinan tertinggi DAP, kemudian PKR, maka penyelesaiannya 3 nama telah dicalonkan iaitu di samping calon dari PAS, maka 2 calon lagi dari PKR dan DAP dinamakan. Ketiga-tiga parti bersepakat siapa jua calon yang diperkenan oleh Istana akan diterima oleh semua pihak. Namun apabila nama Hj Nizar diperkenan oleh Istana, Lim Kit Siang, Penasihat DAP membantah dan mengugut untuk memboikot Upacara Angkat Sumpah ADUN PAS itu.

    Bagaimanapun, selepas kira-kira 3 jam perbincangan di antara pihak PAS yang saya mengetuainya dengan pihak DAP yang diketuai oleh pengerusinya Ngeh Koh Ham, pimpinan DAP pusat bersedia mengubah pendiriannya dengan cuba mengenakan syarat supaya DAP diberi 8 jawatan Exco dan PAS berjanji tidak melaksanakan hudud dalam kerajaan campuran ini. Tetapi akhirnya, syarat-syarat tersebut gugur kira-kira jam 11 malam setelah kami pihak PAS dan DAP dititah mengadap Tuanku di Istana Kinta. DAP bersetuju dengan perlantikan Menteri Besar dari PAS dan akan hadir dalam Upacara Angkat Sumpah esok harinya di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, bahkan setuju akan memohon ampun dari pihak istana. Yang paling penting syarat yang mereka kenakan iaitu 8 Exco dan isu hudud gugur dengan sendirinya. Persetujuan mengenai perguguran syarat ini disampaikan sendiri oleh Setiausaha DAP Perak, YB Nga Koh Meng kepada Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang. Saya memastikan 2 kali beliau menghubungi YAB Lim semasa kami masih berada di kawasan Istana Kinta lagi.

    Bagaimanapun Upacara Angkat Sumpah MB yang dijadualkan pada jam 4 petang itu akhirnya dibatalkan oleh pihak istana kira-kira 2 jam sebelum ianya dilangsungkan. Ia berpunca dari bantahan pihak PKR pula pada saat-saat akhir atas alasan kononnya mereka hanya akan diberikan 1 kerusi Exco padahal pada kira-kira jam 10 pagi, pimpinan PKR Perak telah pun dimaklumkan yang mereka akan mendapat 3 kerusi Exco dan PAS hanya 1, manakala DAP memperolehi 6 bukannya 8. Entah di mana silapnya pimpinan PKR pusat masih beranggapan mereka hanya diberikan 1 kerusi Exco itu.

    Ekoran dari pembatalan itu, pihak istana menitahkan supaya setiap orang ADUN yang seramai 31 orang dari ketiga-tiga parti menandatangani surat perakuan masing-masing bahawa mereka menyokong penubuhan kerajaan campuran yang dimuafakatkan dan bersetuju atas pelantikan Hj Nizar sebagai Menteri Besar Perak bagi mengetuai kerajaan campuran itu. Kemudiannya Haji Nizar dilantik secara rasmi sebagai Menteri Besar di Upacara Mengangkat Sumpah di Istana Iskandariah pada 17 Mac jam 10 pagi, di mana turut hadir pimpinan PAS pusat, YB Datuk Husam Musa dan YB Dr Hatta Ramli selain daripada saya sendiri selaku salah seorang Naib Presiden. Lim Kit Siang turut hadir dan kemudianmya berkesempatan mengadap Tuanku Raja Muda memohon ampun kepada baginda.

  3. Kemenangan PAS menjalin hubungan mesra di antara PAS khasnya dan Pakatan Rakyat amnya dengan pihak istana. Sejak hari pertama rombongan ketiga-tiga parti mengadap Tuanku Raja Muda di Istana Kinta yang saya sendiri mengetuainya, sungguh terasa mesra hubungan dengan Tuanku Raja Dr Nazrin Shah. Selepas memperkenalkan diri kepada baginda, baginda berbual menanyakan latarbelakang saya dan bila saya memberitahu saya mendapat pendidikan dari Maahad Al-Ehya’ Ash-Shariff Gunung Semanggol di bawah asuhan Almarhum Ustaz Abu Bakar Al-Baqir, baginda begitu tertarik dengan peranan para ulama’ Perak dalam perjuangan mencapai kemerdekaan. Baginda juga menyatakan bahawa baginda menyelidiki peranan beberapa orang ulama’ Perak melalui penyelidikan baginda di Harvard University. Selepas itu baginda banyak pula bertanya tentang latarbelakang Ir Haji Mohd Nizar Jamaluddin yang mendapat ijazah Sarjana Kejuruteraan dari UK.

    Hubungan terus terjalin melalui beberapa pertemuan dengan pihak istana ketika menghadapi saat-saat kritikal mengenai perlantikan MB dari parti PAS. Persefahaman mudah dicapai kerana Istana Perak dianugerah Allah SWT seorang Raja yang arif dalam bidang undang-undang sebagai seorang bekas ketua hakim dan mempunyai Raja Muda yang mempunyai daya intelektual yang tinggi dengan memiliki ijazah PHD dalam bidang Sains Politik. Kelebihan istana ini dipertemukan Allah pula dengan pimpinan tertinggi PAS Perak yang mempunyai pandangan politik yang luas dan berpengalaman dalam pengurusan dan pentadbiran. Salah satu bukti begitu mesranya hubungan istana dengan Ir Haji Mohd Nizar sebagai Menteri Besar, beliau telah dianugerahkan darjat kebesaran Pingat Darjah Seri Paduka Mahkota Perak dengan gelaran Dato’ Seri. Beliau menerima anugerah itu belum pun sampai sebulan menjawat jawatan Menteri Besar. Begitu juga Pengerusi DAP negeri Perak, Ngeh Koh Ham dianugerahkan gelaran Dato’.

  4. Kejayaan PAS memenangi hati pimpinan parti-parti rakan Pakatan Rakyat terutama sekali pimpinan DAP yang sebelum PRU Ke-12 dilihat sebagai parti pembangkang yang tidak begitu sehaluan dengan PAS tapi selepas PRU Ke-12 dan pembentukan kerajaan PR di Perak, pimpinan DAP bukan sahaja mudah bersefahaman dan mesra dengan pimpinan PAS di peringkat negeri, bahkan sentiasa menyanjung pimpinan PAS samada mereka yang terlibat dalam kerajaan ataupun dengan saya sendiri dan rakan-rakan lain yang tidak menyertai kerajaan. Saya sendiri dapat melihat bagaimana Pengerusi DAP Perak, Dato’ Ngeh Koh Ham berterus terang menyatakan dokongannya kepada pimpinan PAS dan sangat kagum dengan pimpinan Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Perkara ini dinyatakan sendiri kepada Tok Guru ketika lawatan pimpinan kerajaan Perak ke negeri Kelantan baru-baru ini.

  5. Kemenangan kelima, kejayaan PAS menarik sokongan rakyat terutama bukan Melayu/Islam, kerana pembentukan kerajaan PR yang diterajui PAS menjadi perkara yang begitu menarik perhatian rakyat negeri Perak khasnya dan seluruh rakyat Malaysia amnya. Dalam suasana pihak-pihak tertentu terutama UMNO dan jaringan kuncu-kuncunya yang cuba mempersoalkan kewibawaan kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh Menteri Besar dari PAS yang hanya mendapat 6 kerusi DUN, ternyata rakyat negeri Perak memberikan sokongan yang kuat kepada kerajaan PR. Rakyat bukan Melayu memberikan sanjungan atas kewibawaan MB PR Perak.

    Dalam masa sebulan selepas PRU Ke-12, hampir setiap hari berita mengenai keistimewaan Dato’ Seri Hj Nizar tersiar dalam media berbahasa Tionghua. Ceramah Perdana pertama di Stadium Perak anjuran PR yang diambil inisiatif oleh PAS, sebaik sahaja terbentuk kerajaan adalah antara bukti awal sokongan rakyat kerana stadium tersebut penuh sesak dengan orangramai untuk mendengar ceramah dari pimpinan 5 kerajaan negeri di bawah PR.

  6. Kemenangan keenam, kejayaan PAS Perak mengubah ‘mindset’ (corak minda) masyarakat umum bahawa kononnya yang layak memerintah hanya UMNO-BN. Diayah seumpama ini sudah seperti diterima sebagai satu ‘khurafat’ atau kepercayaan karut yang menyelubungi pemikiran sebahagian orang Melayu khasnya di luar bandar. Akan tetapi dengan kejayaan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS berjaya memecahkan tembok kepercayaan karut itu sehingga menyebabkan suatu kejutan budaya kepada pimpinan UMNO-BN Perak. Kemenangan keenam-enam ADUN PAS yang membawa kepada enam kemenangan berikutnya menjadikan kedudukan PAS Perak begitu penting dalam membawa perubahan kepada landskap politik negara pasca PRU Ke-12.

Enam Saranan Saya

Bagi mempertahankan kemenangan 6+6 ini, saya menegaskan dalam ucapan di hadapan kira-kira 700 orang ahli dan pimpinan PAS Perak pada malam tersebut bahawa mereka mempunyai tanggungjawab dan tugas kewajipan yang besar untuk melakukan dan melaksanakan, antara lainnya:
  1. Betapa pentingnya PAS diperkasa kerana hanya dengan kekuatan PAS, segala gerak kerja parti dan kerajaan akan berhasil.

  2. Mindset ahli-ahli PAS di semua peringkat mesti berubah. Mereka mesti berfikir bahawa mereka bukan lagi sebagai pembangkang tetapi sebagai kerajaan. Justeru, mereka perlu menunjukkan sikap adil, bijaksana dan rendah diri. Mereka hendaklah berusaha menerangkan kepada rakyat berbilang kaum dan agama bahawa kerajaan baru PR adalah sebuah kerajaan yang adil saksama, beramanah, telus dan bermaruah.

  3. Ahli PAS harus memperkukuh hubungan baik dengan rakan-rakan dalam PR serta menunjukkan sikap ramah mesra dan ambil peduli akan nasib rakyat di peringkat akar umbi. Jangan harapkan kerajaan saja untuk ambil peduli nasib rakyat berbilang kaum, tetapi pendokong PAS sendiri mesti menunjukkan sikap prihatin terhadap mereka.

  4. Menerusi Program Khidmat Masyarakat wakil rakyat PAS, pendokong PAS boleh membantu memberitahu dasar kerajaan baru Perak yang sangat pro-rakyat. Wakil rakyat PAS harus sentiasa mesra rakyat, sentiasa peduli dengan nasib rakyat berbilang kaum dan agama.

  5. Program tarbiyah, mesti menekankan aspek pengukuhan pengisian kemenangan (tamkin), iaitu melaksanakan idealisme atau cita-cita kita hendak melaksanakan kerajaan yang adil, telus, berkebajikan dan beramanah, sesuai dengan manifesto PAS.

  6. Untuk memperkukuh aspek tarbiyah, usrah cawangan dan kawasan hendaklah diadakan sekerap mungkin, di samping program bulanan liqa‘ul fikri peringkat negeri diadakan.

Pada akhir program malam tersebut Menteri Besar, Dato’ Seri Ir Mohd Nizar Jamaludin menyampaikan taklimatnya dengan mesej menyeru semua pihak bersama membantu menjayakan kerajaan baru Perak Darul Ridzuan.

2 ulasan:

joe penang berkata...

lama dah saya tertanya.
- Apa cerita sebenar ttg kemelut perlantikan MB Perak? Tak keluar pun dlm Harakahdaily, TranungKite atau tvpas.
- benarkah ada Perjanjian Pangkor kedua?
dan byk lg.

Alhamdulillah. Moga jika terjadi isu-isu spt ni lg, keluarkan penjelasan secepat mungkin. Jangan dibiarkan khabar angin berleluasa dan media BN memainkannya mengikut kepentingan peribadi.

Tanpa Nama berkata...

salam,

Itu lahi liku dan sejarah penubuhan Kerajaan rakyat di Perak yang berMBkan oleh PAS.

Dalam catatan ini Ustaz Ahmad Awang tidak menyebut peranan yang dimainkan olehnya selaku Pesuruh Jaya PAS Perak.

Peranan dan tindakan beliau mendapat pujian dan sanjungan dari pemimpin Utama DAP Perak. 5 orang Exco kanan dari DAP adalah berlatar belakang Undang-undang dan peguam yang dikategorikan popular juga.

Selain daripada itu Ustaz Ahmad Awang mampu berrkomunikasi dengan pemimpin uatama DAP dalam BI.

Tahniah ustaz dan PAS Perak