بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلاَ يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللهَ وَكَفَى بِاللهِ حَسِيبًا

Selasa, Julai 15, 2008

UMNO Perak Tak Sanggup Terima Kekalahan


Maksud firman Allah SWT:
“Dan jika mereka bertujuan hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberikan perlindungan) kepadamu. Dialah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman.” (Al-Anfal:62)

Jerit pekik dan suasana gempar berlaku di kediaman mantan Menteri Besar Perak di Jalan Raja Dihilir, Ipoh pada malam 8 Mac 2008. Dato’ Seri DiRaja Tajol Rosli dan isterinya Datin Seri Kamariah di antara mereka yang seperti sesak nafas apabila keputusan PRU Ke-12 yang diumumkan menunjukkan UMNO/BN hanya memenangi 28 kerusi DUN Perak, manakala selebihnya 31 kerusi dimenangi oleh parti-parti pembangkang PAS-PKR-DAP.

Pada waktu yang sama di ibupejabat Badan Perhubungan PAS Negeri Perak di Jalan Medan Istana 2, Ipoh Raya, kami pimpinan PAS dan PKR (BA) berunding untuk menimbangkan tawaran DAP bagi membentuk kerajaan campuran. Akhirnya kira-kira jam 2 pagi (9 Mac), kami berenam dari pimpinan PAS, PKR dan DAP membuat sidang media di ibupejabat DAP (yang terletak kira-kira hanya 100 meter jaraknya dari ibupejabat PAS) dan mengumumkan persetujuan bersepakat membentuk kerajaan campuran di antara ketiga-tiga parti yang kami namakan pada ketika itu Barisan Rakyat (kini dinamakan Pakatan Rakyat).

UMNO tidak sanggup menerima kekalahan kerana parti itu memenangi hanya 27 kerusi dari 35 kerusi yang mereka bertanding di kawasan majoriti Melayu menentang PAS dan PKR. Bermula dari saat itu UMNO berusaha dengan begitu yakin untuk membentuk kerajaan melalui pelbagai cara dan pendekatan. Pada mulanya mereka menawarkan puluh jutaan ringgit kepada beberapa orang ADUN PAS supaya melompat parti dan menyebelahi mereka. Orang yang pertama mendapat tawaran rasuah itu ialah ADUN Pasir Panjang yang menjadi menjadi Menteri Besar Perak sekarang.

Bila gagal berbuat demikian, mereka mengajak PAS Perak membentuk kerajaan campuran dengan UMNO/BN. Pelbagai pihak digunakan sebagai agen mereka menemui saya selaku Pesuruhjaya PAS Perak. Bahkan ada agen mereka yang menemui Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Mereka gunakan beberapa orang mufti, pegawai tinggi kerajaan negeri, pertubuhan NGO dan seorang ADUN BN yang ada hubungan keluarga dengan saya. Namun Tajol Rosli sendiri tidak sanggup berhubung terus dengan saya walaupun saya ada dijemput untuk bersemuka dengan beliau.

Tajol Rosli terus berbincang bersama pimpinan UMNO untuk memujuk PAS walaupun pada kira-kira jam 4 petang 10 Mac kami pimpinan dari ketiga-tiga parti Pakatan telah diterima mengadap oleh DYTM Raja Muda Tuanku Raja Nazrin Shah di Istana Kinta. Saya selaku ketua rombongan pakatan kemudiannya mengadakan sidang media di ibupejabat PAS selepas selesai mengadap DYTM Raja Muda. Turut hadir ialah YB Dato’ Husam Musa, Naib Presiden PAS. Dalam sidang media itu saya menjelaskan bahawa sekiranya Menteri Besar Perak dilantik dari pimpinan PAS, maka ia bukanlah kerajaan PAS, begitu juga sebaliknya. Yang paling penting bahawa kerajaan campuran yang akan dibentuk adalah mengikut perlembagaan negeri Perak. YB Dato’ Husam juga turut memberikan penjelasan mengapa PAS bersepakat membentuk kerajaan campuran dengan DAP dan PKR.

Sidang Media PAS Perak pada 10 Mac 2008
(video ehsan TheStarOnline.tv)

Kesempatan Terbuka Bila
Upacara Angkat Sumpah MB Tertunda

Pimpinan UMNO semakin gelabah, mereka terus berusaha untuk menggagalkan pembentukan kerajaan campuran Pakatan Rakyat. Mereka melihat kesempatan terbuka apabila upacara mengangkat sumpah Hj Nizar selaku Menteri Besar pada 13 Mac terpaksa dibatalkan kerana bantahan dari ADUN-ADUN PKR. Kali ini mereka menggunakan agen dari Kuala Lumpur. Seorang pemimpin tertinggi UMNO yang berasal dari Perak dan seorang pegawai tinggi kerajaan Pusat yang isterinya berasal dari Perak bersungguh-sungguh mencuba untuk menemui saya untuk berbincang. Kedua mereka disertai oleh rektor sebuah kolej pengajian tinggi negeri Perak. Pemimpin tertinggi UMNO tersebut yang kami telah lama berkenalan dan kini menjadi salah seorang Menteri Kabinet sempat berbual dengan saya melalui telefon meminta saya bertemu empat mata dengan beliau. Bagaimanapun saya mempunyai beberapa jadual pertemuan dengan pimpinan PAS kawasan Bagan Serai dan Taiping dan saya tidak dapat berjanji untuk memberi masa kepada beliau.

Namun akhirnya beliau dan rombongannya sampai ke tempat penginapan saya di Balai Kuliyyah Tasawwur Islami, Simpang Empat Semanggol tetapi gagal menemui saya kerana tempat penginapan kami dikawal ketat oleh pasukan Unit Amal dengan dibantu oleh dua buah kereta peronda PDRM. Peristiwa itu berlaku pada jam 9 malam 16 Mac. Esok hari selepas upacara angkat sumpah Menteri Besar selesai, saya ditemui oleh seorang agen UMNO yang menunjukkan mereka belum berputus asa memujuk kami untuk membentuk kerajaan campuran bersama BN atas alasan ahli-ahli Exco belum dilantik.

Kemudian pada 29 Mac, 10 orang ahli Exco kerajaan Pakatan Rakyat mengangkat sumpah. Pimpinan UMNO segera mempertikaikan perlantikan tersebut kerana Exco-Exco berkenaan tidak diumumkan portfolio jawatan masing-masing. Sebenarnya MB Dato’ Seri Haji Mohammad Nizar sengaja menangguhkan pengumuman mengenai pembahagian portfolio di antara Exco-Exco berkenaan, walaupun keputusan mengenainya telah dicapai setelah kami pimpinan ketiga-tiga parti bermesyuarat beberapa kali. Kami berpendapat adalah lebih harmoni pengumuman dibuat setelah keputusan tersebut disahkan dalam sidang mesyuarat pertama Exco tersebut.

UMNO cuba ambil kesempatan lagi menuduh kononnya Menteri Besar menyerahkan Portfolio Kewangan kepada Exco kanan DAP Dato’ Ngeh Koo Ham. Tuduhan itu mereka sebarkan melalui ceramah penerangan UMNO Perak dalam ‘roadshow’ mereka ke seluruh negeri. Padahal kami telah bersepakat bahawa Menteri Besar memegang Portfolio Kewangan, Tanah, Hasil Bumi dan Sumber Asli, Pembangunan Ekonomi, Keselamatan dan Pembangunan Luar Bandar.

Tipudaya Tidak Menjadi
Akhirnya, semua tipudaya dan percubaan mereka satu semi satu tidak menjadi. Bermula dengan memainkan isu perkauman dan agama, kemudian menghasut rakyat dengan membangkitkan hak ketuanan Melayu dan percubaan melaga-lagakan Menteri Besar dengan pihak istana. Kesemuanya tidak dapat memenuhi hasrat mereka yang sedang dilanda oleh perasaan mabuk kuasa akibat kekalahan UMNO/BN, yang mereka anggap tsunami politik negara.

Habis apa langkah seterusnya? Lakukan gerakan perang saraf terhadap kerajaan Pakatan Rakyat dan parti-parti pakatan. Maka UMNO kembali semula kepada taktik dan pendekatan menawan ADUN Pakatan Rakyat. Kini sasaran mereka adalah ADUN DAP. Beberapa orang ADUN DAP kononnya secara sukarela bersetuju akan melompat kepada BN. Maklumat yang kami perolehi dari sumber yang kami percayai, agen-agen UMNO yang ditugaskan untuk membeli ADUN-ADUN berkenaan telah mengaturkan rundingan tawar-menawar di sebuah negara jiran. Bagaimanapun pimpinan DAP telah mengambil beberapa tindakan dalaman dan membuat laporan polis serta memaklumkan perkara ini kepada BPR.

Saya yakin amat sukar bagi ADUN-ADUN Pakatan Rakyat untuk melompat keluar parti kerana setiap ADUN Pakatan Rakyat telah menandatangani surat perjanjian masing-masing dengan DYMM Sultan Perak pada 13 Mac 2008 di Istana Kinta. Bolehlah ianya dinamakan ‘Perjanjian Kinta 2008’. Perjanjian itu mengandungi ikrar setiap ADUN Pakatan Rakyat (seramai 31 orang) bahawa mereka secara sukarela bersetuju mendokong penubuhan kerajaan campuran PAS-DAP-PKR dan bersetuju atas perlantikan Haji Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar yang kesepuluh.

Implikasi melanggar surat perjanjian ini boleh menyebabkan ADUN berkenaan dianggap menderhaka kepada sultan. Kecuali ke mana parti pun mereka melompat mereka tetap menyokong kerajaan pakatan Pakatan Rakyat sebagai tanda kesetiaan mereka kepada sultan. Tapi jika keadaan seperti ini berlaku UMNO/BN tidak akan mendapat apa-apa peluang untuk membentuk kerajaan. Bahkan sebaliknya sekiranya ADUN-ADUN yang melompat itu berani mengambil tindakan menyertai ADUN BN untuk membentuk kerajaan maka bukan saja mereka akan mengadapi masalah besar dengan pihak istana, malah pimpinan UMNO sendiri boleh dianggap bersubahat dengan penderhakaan kepada sultan. Beranikah UMNO mengambil risiko besar ini, hanya Dato’ Seri DiRaja Tajol Rosli dan rakan-rakannya sahaja yang boleh menjawab.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah ustaz kerana memberikan penerangan yg lengkap untuk dinilai oleh rakyat jelata yg berotak & berakal sihat siapa sebenarnya itu UMNO.

Tajol Rosli tak bole terima yg dia ialah MB terakhir UMNO (insyaallah) sebab moyang dia MB yg terawal...

Wallahua'lam

Mohd Nadzri Kamsin berkata...

Manusia ada naik turunnya. Kadang-kala di atas, kadang-kala di bawah.

Syahrulmanan berkata...

Tahniah,

Semoga terus berikan info segar begini..

katebang berkata...

Salam kepada Ust Ahmad dan seluruh kepimpinan PAS,

Saya amat mengharapkan penerangan sebegini akan terus diberikan unt membolehkan kami aktivis-aktivis PAS dan PR di alam siber meneruskan khidmat menyampaikan ulasan dan dakwah kepada semua rakyat Malaysia.

Semoga Allah memberi kekuatan kepada semua pejuang2 Islam di Malaysia dan seluruh dunia.

Syukran...

Sans berkata...

Uztaz, tak ada salah kan jika portfolio kewangan diberi kepada DAP?

Apa yang penting ialah rakyat dijaga dan bukan siapa yang mempunyai portfolio mana.