بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلاَ يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللهَ وَكَفَى بِاللهِ حَسِيبًا

Rabu, Jun 11, 2008

Rakyat Semakin Prihatin dengan Persoalan Keadilan dan Kezaliman - Bhg 1


Maksud firman Allah SWT:
“Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu berdiri kerana Allah, menjadi saksi dengan keadilan. Janganlah kamu tertarik kerana kebencianmu kepada satu kaum, sehingga kamu tidak berlaku adil. Berlaku adillah, kerana keadilan itu lebih dekat kepada taqwa dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan.” (Al-Maidah:8)

Sesuatu yang sangat menggalakkan apabila demikian ramai anggota masyarakat pelbagai kaum, bercakap mengenai keadilan dan kebebasan, sesuatu yang jarang diperkatakan oleh mereka pada masa lalu kecuali segelintir yang amat prihatin terhadap pergolakan dalam masyarakat.

Hal ini disebabkan kesedaran masyarakat yang belum begitu meningkat akan erti kebebasan, keadilan dan hak asasi mereka. Suasana sosio-politik di Malaysia pula sedemikian rupa dengan pelbagai undang-undang dan akta yang sangat mengongkong untuk rakyat berfikir secara kritis.

Sedangkan di dalam Islam seperti yang ditunjukkan dalam pemerintahan Khalifah Sayidina Umar RA, keadilan dan kebebasan bersuara demikian menyerlah dan rakyat dialu-alukan untuk mengkritiknya, secara dari jauh atau di depannya.

“Wahai Umar, jika engkau menyeleweng dalam menjalankan tugas pemerintahan, nescaya pedang ini akan mengajarmu,” kata seorang rakyat biasa yang berada di depan Umar ketika beliau berucap.

Umar tidak memarahinya, jauh sekali menghalaunya atau mengeluarkan sebarang arahan untuk bertindak segera. Bahkan Umar mengucap syukur ke hadhrat Allah SWT kerana ada rakyat seberani itu mengingatkannya.

Ini contoh suasana keadilan yang subur di zaman Khulafa’-ur-Rasyidin yang sewajarnya diambil contoh oleh pemerintahan umat Islam di sepanjang zaman.

Sewajarnyalah anggota masyarakat diberikan hak asasi mereka, kebebasan bersuara dan menikmati keadilan yang seluas-luasnya.

Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sedunia (Universal Decralation of Human Rights - 1948) dibuat oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, memberikan garis panduan asas bagaimana manusia itu sewajarnya dilindungi harta mereka, hak mereka bergerak, bersuara, mengeluarkan pendapat dan sebagainya.

Perisytiharan Bangsa-bangsa Bersatu ini telah dibuat kira-kira 60 tahun yang lalu, sedangkan Islam sebagai Ad-Din, telah meletakkan asas yang kukuh mengenai keadilan dan hak asasi manusia ini sejak negara Islam pertama di Al-Madinah Al-Munawwarah tertubuh di bawah pimpinan Rasulullah SAW.

Persoalan keadilan diberikan penekanan utama di dalam Islam dan ia dihubungkan dengan ketaqwaan kepada Allah SWT. Al-Quran sendiri menyebutkan kira-kira 40 kali mengenai keadilan dan 400 kali mengenai kezaliman. Ini bermakna Allah SWT mengingatkan beratus-ratus kali mengenai bahaya ancaman kezaliman dan bagaimana murkanya Allah SWT terhadap orang yang zalim, samada ia individu mahupun kumpulan, samada pemimpin kerajaan atau pemimpin masyarakat. Samada ia zalim kepada dirinya sendiri atau kepada orang lain, kepada masyarakat manusia hatta musuh atau binatang sekalipun.

Batas atau garis pemisah antara keadilan dan kezaliman seperti yang ditegaskan dalam Al-Quran sangat nipis sekali. Bahawa keadilan itu boleh menjadi kezaliman jika seseorang pemimpin itu melakukan kesilapan dalam melaksanakannya.

Berbanding dengan persoalan keadilan, Allah SWT di dalam Al-Quran telah memperincikan mengenai persoalan kezaliman, kerana penzalim itu nerakalah tempatnya di akhirat nanti, sementara yang menegakkan keadilan dalam dirinya, masyarakatnya, nescaya syurgalah balasannya.

Jika seseorang pemimpin tidak memberikan contoh yang baik dari segi akhlak, kejernihan fikirannya, tidak prihatin dengan persoalan dosa dan pahala dalam menguruskan pemerintahannya bermakna ia berlaku zalim.

Jika ia memerintah dengan mengutamakan kepentingan peribadi, anak-pinak, saudara-maranya saja dalam pembahagian kekayaan negara, bermakna ia juga berlaku zalim.

Jika seseorang pemimpin atau golongan pemimpin yang berkuasa hidup dengan cara bermewah-mewah, sementara rakyat dibiarkan miskin atau hidup susah maka itu juga suatu kezaliman. Ketika pemimpin itu menyeru rakyat berjimat cermat, sedangkan ia dan rakan-rakan pemimpinnya melakukan pemborosan dan pembaziran, maka itu juga dikatakan zalim.

Jika hasil bumi dan galian, seperti bijih timah, minyak, gas dan sebagainya tidak dibahagi-bahagikan kepada rakyat mengikut kaedah sewajarnya, maka itu juga dikatakan kezaliman.

Jika seseorang pemimpin atau kumpulan kepimpinan pemerintah berbelanja dengan wang negara untuk tujuan yang sama sekali tidak bermanfaat kepada rakyat, maka itu juga dikatakan kezaliman.

Jika menahan seseorang rakyat tanpa dibicarakan dan dibuktikan kesalahannya maka itu juga dikatakan kezaliman.

Dan jika rakyat dibebankan dengan kos kehidupan yang tinggi, yang tidak mampu ditanggung oleh mereka, maka itu juga suatu kezaliman pemerintah terhadap rakyatnya.

Sebab itu Sayidina Umar Al-Khattab pernah berkata: “Jika ada seorang rakyatku yang kelaparan, maka aku akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.” Kata-kata ini sangat berkesan untuk menjadi contoh bagaimana pentingnya pemimpin yang berkuasa melindungi kepentingan rakyat.

Dan Umar Al-Khattab yang sangat terkenal adil, tegas, dan warak itu juga pernah ditanya oleh seorang sahabat, adakah dia bermaksud melantik puteranya sebagai Amirul-Mukminin setelah beliau wafat nanti, Umar segera menjawab: “Cukuplah Umar seorang ini memikul amanah yang sangat berat ini.”

Bersambung dalam bahagian kedua (yang dimaksudkan Adil dan Ehsan).

Tiada ulasan: