Firman Allah:شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِوَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
Maksudnya:
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu... (Al-Baqarah: 185)
Pengharaman Makanan/Minuman
9. Allah SWT menjadikan isi alam khususnya yang terdapat di muka bumi adalah untuk kegunaan dan manfaat bagi manusia/Bani Adam. Alam tumbuhan dan haiwan serta alam benda tanpa nyawa (jamad) kesemuanya diciptakan untuk manusia menikmati dan memanfaatkannya. Untuk menjamin kesejahteraan dan kebaikan manusia, Allah Tuhan Pencipta Alam menurunkan peraturan dan undang-undang (syariah) yang di antaranya bersiftat larangan atau pengharaman memakan atau meminum benda-benda tertentu. Di antara benda yang diharamkan memakannya ialah bangkai, darah, daging babi, daging haiwan yang disembelih atas nama selain Allah, serta haiwan yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya (Al-Maa'idah: 3). Begitu juga diharamkan benda-benda kotor dan jijik seperti najis tahi, kencing, nanah dan sebagainya (Al-A'raaf: 157). Demikian pula Islam mengharamkan minuman/cairan yang memabukkan iaitu khamar/arak atau apa juga jenis minuman yang memabukkan. Namakanlah ia apa sahaja, brandy, whiskey, wine, beer, stout, sake, todi, kesemuanya haram selagi ianya memabukkan (Al-Maa'idah: 90).
Jenayah Arak
10. Larangan mengambil minuman keras atau arak adalah sangat keras berbanding dengan larangan dari mengambil makanan yang diharamkan termasuk daging babi. Memakan daging babi tidak dikenakan penalti/hukuman kesiksaan, malah dalam keadaan darurat mengikut syara' ianya dibolehkan. Akan tetapi meminum arak menjadi kesalahan jenayah yang boleh dikenakan penalti ke atas pesalahnya dengan 40 kali sebatan. Jika mengulanginya boleh dikenakan dengan 80 kali sebatan. Pengharaman arak bukan sahaja meminumnya tapi termasuk membuat, meminta dibuatkan, mengedar, memesan, mengangkut, mengiklan, membeli, menjual (termasuk pemberi lesen), menghidang, dan memakan harga jualannya.
Arak Dalam Undang-undang Pentadbiran Islam
11. Di negara kita Malaysia terdapat undang-undang pengharaman arak ke atas orang Islam di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri-negeri. Hampir kesemua negeri-negeri membuat peruntukan mengenai pengharaman arak dalam enakmen masing-masing. Bagi Wilayah Persekutuan, ia termasuk di dalam Akta Pentadbiran Agama Islam Wilayah Persekutuan. Undang-undang pengharaman tersebut meliputi kesemua perkara pengharaman menurut syara'. Undang-undang berkenaan telah wujud sebelum merdeka lagi, namun beberapa pindaan telah dibuat selepas merdeka samada mengenai bidang kesalahan atau hukuman kesiksaannya. Pindaan yang terbaru mengenakan hukuman sebatan tidak melebihi 6 kali ke atas pesalahnya, contohnya di dalam Enakmen Pentadbiran Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 terdapat hukuman sebat tidak lebih 6 kali mengikut Seksyen 4: Pindaan bagi Seksyen 136. Berdasarkan undang-undang tersebut seorang wanita Islam bernama Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, telah dijatuhi hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 20 Julai 2009.
Mengapa Kartika Orangnya?
12. Tiba-tiba secara mengejut nama Kartika Sari Dewi Shukarno tersiar namanya melalui pelbagai saluran media, TV, radio, blog-blog, di seluruh negara bahkan sampai ke peringkat antarabangsa. CNN, BBC, AFP tidak ketinggalan menjadikannya satu bahan berita mengenai Malaysia dan undang-undang Islamnya. Menurut laporan berita-berita, Kartika adalah berasal dari Sg. Siput, Perak keturunan Melayu jati (bukan Indonesia). Keluarganya dikatakan ada kaitan kekeluargaan dengan Ngah Ibrahim, seorang pembesar Perak yang dihukum buang negeri oleh kerajaan British ke Seychelles pada 1877. Kartika tinggal bersama suaminya dan bekerja di Singapura selama kira-kira 15 tahun sebelum dia ditangkap pada 11 Julai 2008, jam 11.40 malam di Cherating Bay Lounge, Hotel Legend Cherating, Pahang. Setelah lebih setahun, Kartika dijatuhi hukuman seperti tersebut di atas. Dia tidak membuat rayuan atas keputusan mahkamah itu bahkan menegaskan bersedia menjalani hukuman sebat sebanyak 6 kali seperti yang dijatuhkan ke atasnya. Saya percaya Kartika faham dan mengerti mengapa dia istiqamah untuk menerima dan menjalani hukuman ke atasnya itu. Saya juga percaya ayah dan ibunya yang menyokong pendiriannya itu bukan sahaja faham akan hukum-hakam Islam mengenai pengharaman dan kesalahan jenayah arak itu, bahkan mereka mengimaninya sebagai perkara yang mesti ditaati dan dipatuhi sebagai perintah Allah SWT. Mudah-mudahan mereka termasuk dalam golongan yang disifatkan Allah SWT dalam firmanNya yang bermaksud: Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap keputusan yang kamu buat itu, dan mereka menerima dengan sepenuhnya (An-Nisaa': 65).
13. Seingat saya inilah kali pertama dalam sejarah negara kita, hukuman sebat (atas apa jua kesalahan syariah) pernah dijatuhkan oleh mana-mana mahkamah syariah di negara kita. Kartika orang yang pertama menerimanya dan di samping mengakui kesalahannya, dia bersedia sepenuhnya menjalani hukuman sebat itu tanpa dipaksa atau dipujuk oleh sesiapa. Dia tidak keberatan menjalani hukuman itu kerana menyesal atas perbuatannya dan mahu bertaubat supaya mendapat keampunan Allah SWT di hari akhirat. Pendiriannya inilah antara faktor yang menjadikan hukuman sebat di bawah Enakmen Pentadbiran Islam dan Adat Istiadat Melayu Pahang itu meletus menjadi isu kontroversi hingga ke peringkat antarabangsa. Pelbagai pihak mempunyai persepsi yang negatif terhadap undang-undang jenayah Islam. Itu belum lagi hukuman sebenar atas kesalahan jenayah arak dikanunkan dalam enakmen/akta pentadbiran Islam di negara ini, kerana hukuman sebenar adalah 40/80 kali sebatan. Di antara yang sibuk cuba memujuk Kartika supaya membuat rayuan termasuklah Dato' Sri Shahrizat Abdul Jalil, Menteri Pembangunan Wanita, Sisters In Islam dan Ivy Josiah, Pengurus Eksekutif Women's Aid Organisation Malaysia. Mereka mendakwa hukuman sebat ke atas Kartika merupakan suatu diskriminasi dan penghinaan terhadap kaum wanita.
Penjualan Arak Berleluasa
14. Seimbas pandang dakwaan golongan mereka yang mempertikai keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan itu semacam ada juga alasannya. Namun realitinya keputusan mahkamah itu sama sekali tidak ada kena mengena dengan diskriminasi atau pilih bulu terhadap kaum wanita. Apa yang sepatutnya dipersoalkan kenapa dalam tempoh 52 tahun negara merdeka tidak pernah diambil tindakan terhadap orang Islam yang meminum arak, menghidang arak, menjual arak atau bekerja di kilang arak dan sebagainya. Masyarakat Islam khasnya dan rakyat negara ini amnya kerap juga dihebohkan dengan isu penjualan arak di kedai-kedai runcit dan restoran-restoran yang melibatkan orang Islam. Malah baru-baru ini pun di negeri Selangor tercetus isu pengeluaran lesen menjual arak di kawasan-kawasan bermajoriti penduduk beragama Islam. PAS mencadangkan supaya pihak berkuasa kerajaan tempatan melaksanakan peraturan menghadkan pengedaran dan penjualan minuman beralkohol itu. Puak-puak UMNO pula mencabar pihak PAS supaya keluar dari Kerajaan PR di Selangor sekiranya cadangan PAS itu tidak dilaksanakan kerajaan. Akan tetapi di negeri-negeri yang diperintah UMNO/BN, perlesenan arak terus berleluasa tanpa mengira penduduk beragama Islam majoriti atau sebaliknya. Apabila sedikit hukuman dijatuhkan ke atas orang yang meminum arak, pemimpin-pemimpin UMNOlah yang membantahnya. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Presiden UMNO turut berperanan mencadangkan supaya hukuman sebat itu dikaji semula.
Hukuman Yang Diisukan
15. Isunya di sini bukanlah Kartika, tetapi adalah hukuman sebat atas kesalahan meminum arak itu sendiri, seperti yang terkandung dalam enakmen pentadbiran Islam yang terdapat di negara ini. Bahkan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir yang memimpin negara selama 22 tahun pun tidak sedar akan adanya undang-undang kesalahan jenayah arak yang membawa hukuman sebat itu. Beliau bertanya (dalam blognya) adakah hakim yang menjatuhkan hukuman sebat ke atas Kartika itu hanya berpandukan kepada hukuman seperti yang tersebut dalam kitab-kitab feqah yang dikarang oleh para ulama', walhal para ulama' itu bukannya golongan yang maksum, demikian pertanyaan Dr Mahathir. Itulah gambaran pemikiran dan kefahaman orang-orang UMNO khasnya pemimpin-pemimimpin mereka. Golongan ulama' UMNO pula tidak berani mempertikai pendapat pemimpin mereka yang bercanggah dengan hukum-hakam bahkan aqidah Islam. Kita tidak pernah mendengar ada ulama' UMNO yang memperingatkan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz yang pernah secara berterang-terangan mengatakan bahawa pemimpin-pemimpin UMNO terpaksa membuat enakmen/akta mengenai hukum-hakam Islam (seperti pengharaman arak, khalwat dan zina - penjelasan saya) walaupun mereka tidak beriman dengannya. Kenyataan ini dibuat Nazri dalam suatu majlis forum dengan sekumpulan para peguam Melayu/Islam anjuran Bar Council dalam tahun 2006.
Pendirian UMNO Sebenar
16. Nazri menyatakan bahawa kerajaan UMNO/BN membuat undang-undang mengenai hukum-hakam Islam (tentunya yang berkaitan dengan jenayah syariah) adalah untuk mempastikan orang-orang Melayu (Islam) tidak memberi undi mereka kepada PAS yang kata beliau memperalatkan Islam untuk politik mereka. Oleh yang demikian, tidak hairanlah apabila penguatkuasa JAIS menangkap beberapa orang gadis Melayu yang melayani pelanggan-pelanggannya dengan minuman keras di Pub dan Restoran The Ship, Damansara Utama, mereka diarahkan oleh MB Selangor ketika itu (tahun 2000) supaya menarik balik saman ke atas gadis-gadis tersebut. Satu contoh lagi kes penangkapan terhadap berpuluh-puluh pelanggan kelab The Zouk, Jalan Ampang yang dilakukan oleh penguatkuasa JAWI dengan dibantu oleh penguatkuasa DBKL dan pasukan RELA. Tindakan penguatkuasa JAWI menyaman kumpulan-kumpulan remaja Melayu berkenaan termasuk seorang artis terpaksa dibatalkan atas arahan pihak atasan kerana di antara yang tertangkap itu adalah anak orang kenamaan. Isu ini disensasikan oleh media arus perdana yang merupakan lidah UMNO/BN iaitu Utusan Malaysia dan Berita Harian yang kemudian disambut oleh media antarabangsa. Mengenai perkara ini saya masih ingat isu The Zouk itu dibangkitkan dalam perbincangan kami beberapa orang pimpinan PAS Pusat termasuk saya dengan rombongan pendokong hak asasi manusia dari Amerika Syarikat. Anggota rombongan itu menggunakan ungkapan "Taliban Group" terhadap pihak berkuasa dalam pentadbiran Islam negara ini. Saya juga masih belum lupa pihak yang nyaris-nyaris dikenakan tindakan dalam isu The Zouk itu adalah pegawai-pegawai penguatkuasa JAWI sendiri. Pemuda PAS ketika itu menemui penguatkuasa berkenaan dan memberikan dokongan ke atas tindakan mereka itu, padahal tidak lama sebelum kejadian tersebut, penguatkuasa JAWI telah mengambil tindakan menangkap dan menyeret ke mahkamah beberapa orang pendakwah yang didakwa berceramah tanpa tauliah di Masjid Ar-Rahmaniah, Lembah Pantai. Saya sendiri ikut disaman oleh pihak JAWI tetapi mereka tidak mendakwa saya di mahkamah kerana terbukti saya ada memegang tauliah yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan.
Bersambung...
3 ulasan:
banyak info tentang puasa kat sini - Menangani Masalah Kesihatan Ketika Berpuasa
Slmt berpuasa Ustaz,
Sejuk mata sy membaca di laman blog ini.Di penuhi wadah dan ilmu.Teruskan perjuangan semoga Allah S.W.T melimpahi rahmat keatas Ustaz.
mudahan kita masih mendapati bulan ramadhan tahun ini dan bisa memnfaatkan kesempatan ini untuk membersihkan hati dari dosa-dosa yg pernah diperbuat. amiin ya robbal alamin...
Catat Ulasan